Mijn Acne Verhaal

Click "Enter" to submit the form.

Mijn 9 ultieme acne tips

Heb je last van acne en wil je daar iets aan doen? Ik snap je helemaal. Na jarenlang zoeken naar de juiste behandelingen, verzorgingsproducten en medicatie, heb ik mijn acne goed onder controle. Dit zijn de 9 belangrijkste dingen die ik kan aanraden om te doen.

1. Gebruik een exfoliant

Goede huidverzorging kan erg helpen bij het verminderen van acne. De belangrijkste stap daarbij is een exfoliant. Dit is géén scrub met korreltjes, maar een lotion of gel op basis van een (fruit)zuur. Hiermee laten dode huidcellen makkelijk los, zonder de natuurlijke zuurgraad van de huid aan te tasten.

Door regelmatig te exfoliëren hopen dode huidcellen en talg minder op, waardoor er minder snel puistjes en mee-eters ontstaan. De huid wordt er frisser en gladder van. Ik heb hierdoor ook geen last meer van gerstekorrels, van die kleine harde bultjes die ik onder mijn ogen krijg.

Wel is het belangrijk om dit rustig op te bouwen, omdat het de huid anders kan irriteren. Er zijn verschillende sterktes en type exfolianten beschikbaar. De meest bekende soorten zijn glycolzuur (ook wel alfa-hydroxyzuur, AHA) en salicylzuur (ook wel beta-hydroxyzuur, BHA).

AHA is milder voor de huid en houd vocht vast. Dit is dus geschikter bij een droge, gevoelige huid.

BHA dringt dieper door in de poriën, lost vet op en heeft een antibacteriële werking. Dit is dus heel geschikt bij een vette huid en actieve acne. Het maakt de huid wel droog, dus daarna is het smeren van een crème of olie van belang. Gebruik overdag ook een zonnebescherming, omdat een exfoliant de huid gevoeliger voor zon maakt.

Er zijn verschillende sterktes van efxolianten te koop. Ik zou beginnen met een lage dosis, zodat je huid er aan kan wennen. Je kunt het altijd opbouwen als je nog geen resultaat ziet.

Zelf gebruik ik iedere avond de 2% BHA lotion van Paula’s Choice, deze vind ik ontzettend fijn. Voor mij is 1x per dag voldoende, maar je kunt het ook ‘s ochtends en ‘s avonds gebruiken. Of juist maar 1x per 2 dagen. Experimenteer hier een beetje mee om te ontdekken wat voor jou werkt.

Er zijn ook nog andere soorten exfolianten beschikbaar. Ik heb bijvoorbeeld ook een 1% retinol (vitamine A) serum en 10% azelaïnezuur crème van Paula’s Choice. Deze zijn allebei ook licht peelend, werken actief tegen ontstekingen en vernieuwen de huid. Deze gebruik ik als extraatjes, vooral als mijn huid onrustig is.

Je kunt bij de apotheek ook benzyolperoxide kopen. Dit is een peelende gel, maar droogt de huid flink uit. Bij actieve acne is dit wel heel effectief en het is een stuk goedkoper dan veel exfolianten.

Het is een beetje uitproberen welke exfoliant het beste voor jou werkt. Voor mij is de 2% BHA echt onmisbaar, mijn huid is daardoor enorm verbeterd. Ik heb nauwelijks nog mee-eters en gerstekorrels, puistjes gaan sneller over en mijn huid is in het geheel gladder. Het is echt onmisbaar in mijn huidverzorgingsroutine!

Meer weten over passende huidverzorging bij acne? Lees dit uitgebreide artikel over huidverzorging bij acne en bekijk mijn favoriete producten.

2. Gebruik milde producten

Naast een exfoliant is het goed om milde verzorgingsproducten te gebruiken die de huid niet uitdrogen. Anders gaat de huid meer talg produceren, waardoor de poriën sneller verstoppen.

Ook wil je niet de natuurlijke zuurmantel, een belangrijke beschermingslaag van de huid, aantasten. Anders kunnen bacteriën overgroeien, waardoor er weer sneller ontstekingen en andere irritaties ontstaan.

Gebruik dus liever geen sterke zeep of andere producten die de huid uitdrogen. De meeste reinigers voor de acne-gevoelige huid zijn tegenwoordig niet meer zo sterk als voorheen. Heb je snel puistjes, maar ook een droge en gevoelige huid? Dan kan ik je de facewash en crème van Gladskin aanraden, die zijn heel zacht en neutraal.

3. Zit zo min mogelijk aan je huid

Dit is een voor de hand liggend advies, maar het is toch best lastig als je last hebt van acne. Ik zat, vaak onbewust, regelmatig te pulken aan puistjes. Daarmee verspreid je bacteriën en is de kans op littekens groter.

Probeer dus zo min mogelijk aan je huid te zitten. Laat de verzorgingsproducten en eventuele medicatie die je hebt, het werk doen. Jij hoeft daar niet ‘een handje’ bij te helpen.

Ook het ruw droogwrijven met een handdoek na het douchen kan de huid onnodig irriteren. Hetzelfde geldt voor het gebruiken van een gezichtsborstel bij het reinigen, dit zorgt voor meer irritatie van ontstekingen.

Probeer zacht te zijn voor je huid waar het kan, dan gaat de genezing sneller.

4. Knijp puistjes niet uit

Hetzelfde geldt voor het uitknijpen van puisten en mee-eters. Het wordt afgeraden om dit te doen, omdat de kans groot is dat je bacteriën verspreidt of zelfs dieper de huid in duwt. Ook kan het meer littekens veroorzaken. Het beste is om puistjes gewoon te laten zitten en ze uit zichzelf te laten genezen.

Mee-eters kun je ook beter niet zelf verwijderen, omdat de kans op irritatie en ontstekingen groot is. Het gebruik van een comedonenlepel (een metalen staafje met lusje) kun je beter aan de schoonheidsspecialist overlaten, de kans is groot dat je het niet helemaal goed gebruikt en het erger maakt.

Mee-eters komen ook vaak weer terug na het verwijderen. Gebruik daarom liever een exfoliant (zie tip 1), daarmee verminder je mee-eters op een milde manier en voorkom je dat ze terugkomen. Veel effectiever!

In geval van nood: veilig een puist uitknijpen

Heb je een sollicitatie of date, zul je zien dat er dan nét een grote puist opkomt. Als je wilt, kun je dan wel de puist uitknijpen. Maar zie dit echt als uitzondering. De puist moet wel een witte of gele kop hebben, een onderhuidse puist kun je niet uitknijpen.

Volg deze stappen:

  • Het beste is om de puist uit te knijpen na het douchen, dan is de huid zacht en schoon
  • Ontsmet een naald met gedenatureerde alcohol. Dit kan gewoon een dunne borduur/naainaald zijn
  • Prik zachtjes in het oppervlak van de puist
  • Pak twee tissues en bedek je twee wijsvingers
  • Druk van de zijkanten, maar forceer het niet. Als er niks uitkomt, stop dan gelijk
  • Lukt het wel, stop als er bloed of doorzichtige vloeistof uitkomt
  • Dat is het, zit er daarna niet meer aan!
  • Bedek het liever niet met make-up, het is beter om dit te doen als je de deur niet meer uit hoeft.

Let op: onderhuidse puisten of cystes kun je niet uitknijpen, zit daar zo min mogelijk aan. Ga daarmee naar de dermatoloog.

5. Bescherm je huid tegen de zon

Het is een fabel dat de zon goed is voor puistjes. Na het zonnen lijkt de huid misschien beter (je huid wordt bruiner en de puistjes zijn een beetje uitgedroogd), maar op de lange termijn wordt acne erger door de zon.

De huid gaat meer talg produceren, waardoor er sneller verstoppingen ontstaan. Ook krijg je eerder pigmentvlekjes en kunnen littekentjes verkleuren. Het is dus veel slimmer om je huid te beschermen tegen de zon. Zeker als je een exfoliant gebruikt, want daarvan wordt je huid gevoeliger voor de zon.

Gebruik overdag een dagcrème met SPF, ga niet ‘bakken’ in de zon om je puistjes uit te laten drogen en ga liever in de schaduw zitten. Daarvan blijft je huid een stuk gezonder, zeker op de lange termijn.

6. Eet niet teveel suiker

Er is weinig bewijs dat voeding invloed heeft op acne. Je kunt dus zonder zorgen een stuk chocola eten. De enige (zwakke) link die wel gevonden is, is de connectie tussen insuline en acne.

Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (snelle koolhydraten) zorgen voor een hogere insulinespiegel en de toename van insulin-like growth factor-1 (IGF-1). Dit staat bekend als een factor dat acne verergert, omdat dit de verhoorning van de huid versnelt, talgproductie laat toenemen en de androgeenspiegel verhoogt.

Het is dus goed om niet te veel suikerrijke producten te eten, vanwege de insulinepiek. Kies liever voor volkorenproducten, zoals zilvervliesrijst en volkorenbrood in plaats van de witte varianten. En eet koekjes, snoep en frisdrank met mate.

Je hoeft niet op een streng dieet, zoals volledig suikervrij of glutenvrij. Ik heb zelf talloze diëten gevolgd en mijn acne is er nooit van weggegaan. Het gaf vooral veel stress en ik genoot minder van eten. Maar suiker met mate is wel aan te raden.

Als je merkt dat je van bepaalde voedingsmiddelen wel meer acne krijgt, probeer die dan eens een tijdje te vermijden. Zelf heb ik gemerkt dat ik meer acne krijg door het drinken van alcohol, dat drink ik nu dus nauwelijks nog.

Dit is echt een kwestie van testen en een tijdje iets weglaten. Maar onthoud: dit is heel persoonlijk. Laat je niet gek maken door allerlei adviezen over voeding en kijk wat jij fijn en haalbaar vindt.

7. Geef jezelf niet de schuld

Een wat minder concrete tip, maar niet minder belangrijk! Geef jezelf niet de schuld van je acne. Zeker als je na de puberteit last van acne blijft houden, heb je er waarschijnlijk aanleg voor. Dit kan komen door hormonen of genetische aanleg.

Hoe goed je ook je best doet met verzorging en leefstijl, het kan altijd terugkomen. Dat is bij mij ook het geval. Hoe gezond ik ook eet, hoe goed ik mijn huid ook verzorg, ik blijf gevoelig voor acne. Ik heb het nu gelukkig goed onder controle, maar ik heb snel weer een paar puistjes. Dat hoort nou eenmaal bij mijn huid.

Ik heb lang gedacht dat ik beter mijn best moest doen. Nóg gezonder moest eten en nog beter mijn huid moest verzorgen. Maar anderen die roken en veel fastfood eten, hebben misschien wel een stralende huid. De een heeft er aanleg voor, de ander niet.

Acne zegt niks over je gezondheid of hoeveel je waard bent. Neem het jezelf daarom niet kwalijk. Weet dat acne een chronische huidaandoening is en dat dat niet je eigen schuld is.

Lees ook mijn uitgebreide artikel over oorzaken van acne en de verschillende acne behandelingen.

8. Vraag om hulp

Blijf je last houden van acne, ondanks bovenstaande tips? Ga dan langs de huisarts. Er zijn veel geschikte behandelingen voor acne, zodat je sneller van je acne afkomt en de vorming van littekens kunt voorkomen.

Hulp durven vragen is een belangrijk onderdeel van zelfliefde. Je hoeft het niet alleen te doen. Acne kan je leven sterk beïnvloeden, wacht dus niet te lang met het vragen van medisch advies.

9. Leer acne begrijpen

Pas toen ik mij ging verdiepen in hoe acne ontstaat, begreep ik beter waarom ik acne heb.

Door inzicht te krijgen in wat acne precies is, welke soorten er zijn, wat onzinnige fabeltjes zijn, hoe het zit met make-up en stress, heb ik mijn acne echt onder controle gekregen.

Om het jou makkelijk te maken, heb ik al mijn kennis verzameld in het e-book Acne Essentials. Als je dit boek hebt gelezen, begrijp je je acne beter. Aan de hand daarvan kun je betere keuzes maken op alle gebieden: huidverzorging, medische behandeling, mentaal en sociaal.

Mocht je benieuwd zijn: lees hier meer informatie over het e-book.

Heb jij nog aanvullende tips om acne te verminderen? Laat het weten, sharing is caring!

Ontvang mijn favoriete zelfzorg tips!

In de Acne Self Care Gids vind je mijn 6 favoriete zelfzorg tips waarmee je direct aan de slag kunt. Geen hypes of gekke dingen, maar op basis van wetenschap en mijn jarenlange ervaring.


Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt de gids gratis per mail.

Je ontvangt de gids per mail, plus nog wat aanvullende tips van mij. Je kunt je altijd uitschrijven.
Lees hier meer over in mijn privacybeleid.

Leave a Comment.

Hoi! Leuk dat je hier bent. Ik ben Susan en ik ben 31 jaar. Jarenlang heb ik enorm last gehad van acne, nu heb ik het gelukkig goed onder controle. Op basis van mijn ervaring en kennis deel ik tips over acne behandelen, fijne huidverzorging en op een positieve manier omgaan met acne. 💛

Lees hier meer over mij & deze site

Lees mijn e-book

Nieuwste video

© All rights reserved.